HomeGrown
terug naar homepage

HomeGrown

Vijf talenten, vijf Artists in Residence, ontwikkelen zich met een persoonlijk traject in De Vaillant. Als schrijver, entertainer, muzikant, producent, danser of acteur. Het uiteindelijk doel: talentontwikkeling naar een hoger plan, met optredens in Den Haag, Nederland en de rest van de wereld! 

We moeten op het leven en onze gezondheid proosten, zegt Collinsz

We moeten op het leven en onze gezondheid proosten, zegt Collinsz

Door: Hizir Cengiz

Aan de rode, stalen toren die boven De Vaillant uitsteekt, hangt sinds een paar maanden een meterslange groene doek, met daarop in gele letters ‘Doe het zelf. Doe het samen’. De tekst sluit aan bij de wens van het theater om een huiskamer te zijn voor de mensen uit de buurt. Een cultuurhuis voor de Schilderswijk en Transvaal, noemt de directeur zijn stekkie. Het spandoek moet dienen als opkikker in deze verwarrende tijden, waarin we schermen tegen een pandemie.

Het coronavirus heeft de culturele wereld lamgelegd. De Vaillant besloot daarop miniconcerten te organiseren: vanuit het torentje zingen allerlei artiesten levensliederen in verschillende talen. Anderen rappen of dragen teksten voor. Via grote boxen galmmen de woorden en klanken de wijken in.

De Torenconcerten vormen een initiatief dat de 27-jarige Collinsz Allday – artiestennaam van Collins Siaw – toejuicht. Collinsz heeft een vaste aanstelling in De Vaillant. In die rol reed hij de afgelopen maanden een aantal keer met de Beatmobiel door verschillende wijken. De Beatmobiel is een rood autootje dat de Rotterdammer Olaf Mooij heeft omgetoverd tot een rijdend kunstobject. Gewoonlijk staat de Beatmobiel geparkeerd in de foyer.

Collinsz is ook een van de zogeheten Artists in Residence binnen HomeGrown. Met het project HomeGrown ondersteunt De Vaillant twee jaar lang vijf jonge artiesten bij het opzetten van hun eigen voorstellingen. De Vaillant staat de artiesten financieel bij en stelt al haar ruimte en kennis aan hen beschikbaar.

Twee deelnemers rappen, een ander schrijft een autobiografie, een volgende maakt dansvoorstellingen over onder andere dekolonisatie. Collinsz is de ‘entertainer’ van de vijf. Althans, zo noemt hij zichzelf, omdat het woord alles samenvat wat hij doet: dansen, rappen, MC’en, dirigeren, als orkestleider in de MagicMelody Brassband, en feesten organiseren. ‘Ik gebruik eigenlijk al mijn talenten om mensen te vermaken. En daarom noem ik het entertainen’, zegt Collinsz.

Ook binnen HomeGrown organiseert Collinsz feestjes voor jongeren, met de misschien wat oubollige naam ‘Voetjes v/d Vloer’. Jonge en beginnende DJ’s en rappers krijgen een podium, vaak naast een bekende rapper. De entree is maar een paar euro, omdat de meeste jongeren het thuis niet breed hebben.

Al voor HomeGrown vond Voetjes v/d Vloer driemaal plaats, ook in De Vaillant. Maar nu leert Collinsz het professioneler aanpakken, zegt hij, vooral de communicatie en het financiële gedeelte. De opkomst: keer op keer uitverkocht. In oktober 2019 vond er een editie plaats in het Spaanse Lloret de Mar, omdat Collinsz de mogelijkheid kreeg om ‘op te treden’ in het lokale openluchtzwembad. De laatste editie van Voetjes v/d Vloer was midden juli, toen het even leek alsof we het virus onder de knie hadden.

De filosofie van deze jonge artiest: we moeten feesten – en dan hangt hij net zo lief de slingers op voor anderen. Bij Collinsz geen moeilijkdoenerij, gewoon gezelligheid: we moeten het ervan nemen en proosten op het leven en onze gezondheid.

Zo is hij altijd geweest: de clown, het feestbeest dat anderen in de cirkel trekt, voor ‘de vibe zorgt’. Zo werkt geluk voor Collinsz: wie de ander ermee aansteekt, ervaart het zelf ook.

‘Maar’, zegt hij, ‘Voetjes v/d Vloer is meer dan een simpel feestje’. Het is ook een leerschool voor jonge feestgangers. Veel van de jongeren die erop afkomen, zijn er zonder dat hun ouders dat weten of goed vinden. Of ze komen uit een gezin waarin feesten bezoeken niet gebruikelijk is, met ouders die zelf nooit op stap gingen, zegt Collinsz. Om die reden brengt hij zijn gasten de ‘normen van het uitgaan’ bij, en vertelt hij bijvoorbeeld hoe je je grenzen als meisje bewaakt en dat je zoveel mogelijk je hand op je glas moet houden, zodat niemand drugs of iets anders in je drinken doet.

Toen het virus rond woekerde, stopte Collinsz niet met zijn feestjes: hij verplaatste ze naar Instagram, waar je ze ‘live’ kon meebeleven, thuis. Want onder alle omstandigheden is er tijd en ruimte voor gezelligheid, vindt Collinsz. Zelfs tijdens een pandemie.

We moeten op het leven en onze gezondheid proosten, zegt Collinsz
We moeten op het leven en onze gezondheid proosten, zegt Collinsz

We moeten op het leven en onze gezondheid proosten, zegt Collinsz

Door: Hizir Cengiz

Aan de rode, stalen toren die boven De Vaillant uitsteekt, hangt sinds een paar maanden een meterslange groene doek, met daarop in gele letters ‘Doe het zelf. Doe het samen’. De tekst sluit aan bij de wens van het theater om een huiskamer te zijn voor de mensen uit de buurt. Een cultuurhuis voor de Schilderswijk en Transvaal, noemt de directeur zijn stekkie. Het spandoek moet dienen als opkikker in deze verwarrende tijden, waarin we schermen tegen een pandemie.

Het coronavirus heeft de culturele wereld lamgelegd. De Vaillant besloot daarop miniconcerten te organiseren: vanuit het torentje zingen allerlei artiesten levensliederen in verschillende talen. Anderen rappen of dragen teksten voor. Via grote boxen galmmen de woorden en klanken de wijken in.

De Torenconcerten vormen een initiatief dat de 27-jarige Collinsz Allday – artiestennaam van Collins Siaw – toejuicht. Collinsz heeft een vaste aanstelling in De Vaillant. In die rol reed hij de afgelopen maanden een aantal keer met de Beatmobiel door verschillende wijken. De Beatmobiel is een rood autootje dat de Rotterdammer Olaf Mooij heeft omgetoverd tot een rijdend kunstobject. Gewoonlijk staat de Beatmobiel geparkeerd in de foyer.

Collinsz is ook een van de zogeheten Artists in Residence binnen HomeGrown. Met het project HomeGrown ondersteunt De Vaillant twee jaar lang vijf jonge artiesten bij het opzetten van hun eigen voorstellingen. De Vaillant staat de artiesten financieel bij en stelt al haar ruimte en kennis aan hen beschikbaar.

Twee deelnemers rappen, een ander schrijft een autobiografie, een volgende maakt dansvoorstellingen over onder andere dekolonisatie. Collinsz is de ‘entertainer’ van de vijf. Althans, zo noemt hij zichzelf, omdat het woord alles samenvat wat hij doet: dansen, rappen, MC’en, dirigeren, als orkestleider in de MagicMelody Brassband, en feesten organiseren. ‘Ik gebruik eigenlijk al mijn talenten om mensen te vermaken. En daarom noem ik het entertainen’, zegt Collinsz.

Ook binnen HomeGrown organiseert Collinsz feestjes voor jongeren, met de misschien wat oubollige naam ‘Voetjes v/d Vloer’. Jonge en beginnende DJ’s en rappers krijgen een podium, vaak naast een bekende rapper. De entree is maar een paar euro, omdat de meeste jongeren het thuis niet breed hebben.

Al voor HomeGrown vond Voetjes v/d Vloer driemaal plaats, ook in De Vaillant. Maar nu leert Collinsz het professioneler aanpakken, zegt hij, vooral de communicatie en het financiële gedeelte. De opkomst: keer op keer uitverkocht. In oktober 2019 vond er een editie plaats in het Spaanse Lloret de Mar, omdat Collinsz de mogelijkheid kreeg om ‘op te treden’ in het lokale openluchtzwembad. De laatste editie van Voetjes v/d Vloer was midden juli, toen het even leek alsof we het virus onder de knie hadden.

De filosofie van deze jonge artiest: we moeten feesten – en dan hangt hij net zo lief de slingers op voor anderen. Bij Collinsz geen moeilijkdoenerij, gewoon gezelligheid: we moeten het ervan nemen en proosten op het leven en onze gezondheid.

Zo is hij altijd geweest: de clown, het feestbeest dat anderen in de cirkel trekt, voor ‘de vibe zorgt’. Zo werkt geluk voor Collinsz: wie de ander ermee aansteekt, ervaart het zelf ook.

‘Maar’, zegt hij, ‘Voetjes v/d Vloer is meer dan een simpel feestje’. Het is ook een leerschool voor jonge feestgangers. Veel van de jongeren die erop afkomen, zijn er zonder dat hun ouders dat weten of goed vinden. Of ze komen uit een gezin waarin feesten bezoeken niet gebruikelijk is, met ouders die zelf nooit op stap gingen, zegt Collinsz. Om die reden brengt hij zijn gasten de ‘normen van het uitgaan’ bij, en vertelt hij bijvoorbeeld hoe je je grenzen als meisje bewaakt en dat je zoveel mogelijk je hand op je glas moet houden, zodat niemand drugs of iets anders in je drinken doet.

Toen het virus rond woekerde, stopte Collinsz niet met zijn feestjes: hij verplaatste ze naar Instagram, waar je ze ‘live’ kon meebeleven, thuis. Want onder alle omstandigheden is er tijd en ruimte voor gezelligheid, vindt Collinsz. Zelfs tijdens een pandemie.

Digitale Dekoloniserend Dansritueel AIR Fazle

Op zondag 21 juni om 18:30 laat Fazle de teaser van zijn digitale Dekoloniserend ritueel zien tijdens het online filmfestival van Masala Movement. De officiële première van de het ritueel zal plaatsvinden in theater De Vaillant.

Digitale Dekoloniserend Dansritueel AIR Fazle

Op zondag 21 juni om 18:30 laat Fazle de teaser van zijn digitale Dekoloniserend ritueel zien tijdens het online filmfestival van Masala Movement. De officiële première van de het ritueel zal plaatsvinden in theater De Vaillant.

Urban Weekender

In het weekend van 28, 29 februari en 1 maart vond het Urban Weekender plaats in de Vaillant. 

Drie Artist in Residence organiseerden hun eigen feestje.

 

vrijdag 28 februari | Collinsz Allday presents: Voetjes v/d Vloer (13+)

Op vrijdag 28 februari danste iedereen mee met verschillende artiesten tijdens Voetjes v/d Vloer. De Voetjes mochten weer v/d Vloer!

Foto’s vind je hier.

 

zaterdag 29 februari | Coach F presents DRILLNight (16+)

Artist in Residence Siggi Florentina organiseerde op zaterdag 29 februari DRILL Night in theater De Vaillant. Deze 'vergeten doelgroep', zoals Siggi het noemt, had tijdens de avond de mogelijkheid gekregen om op te treden.

Drill muziek heeft vaak een negatief imago. Siggi wil met dit HomeGrown-evenement laten zien ook Drill rappers van elkaars muziek kunnen genieten.

Dit is zeker gelukt! Tijdens deze succesvolle avond is ook de winnaar van de Open Mic Battle bekendgemaakt: Mardo4K!

De foto’s zijn te vinden op onze Flickr!

 

zondag 1 maart | Mekki presents: Rap N Roer (13+)

Drie rondes, 5 deelnemers en uiteindelijk 1 winnaar! 

De jury, Youssef (Youstoub) & Ouassima van FunX en Shafique Roman, bepaalde de winnaar van de Rap N Roer Talent Battle!

Het kiezen van een winnaar was een moeilijke keuze, maar uiteindelijk heeft HSG de hoofdprijs t.w.v. €1500,- meegenomen naar huis.

De foto’s kun je hier vinden.

 

Urban Weekender
Urban Weekender

In het weekend van 28, 29 februari en 1 maart vond het Urban Weekender plaats in de Vaillant. 

Drie Artist in Residence organiseerden hun eigen feestje.

 

vrijdag 28 februari | Collinsz Allday presents: Voetjes v/d Vloer (13+)

Op vrijdag 28 februari danste iedereen mee met verschillende artiesten tijdens Voetjes v/d Vloer. De Voetjes mochten weer v/d Vloer!

Foto’s vind je hier.

 

zaterdag 29 februari | Coach F presents DRILLNight (16+)

Artist in Residence Siggi Florentina organiseerde op zaterdag 29 februari DRILL Night in theater De Vaillant. Deze 'vergeten doelgroep', zoals Siggi het noemt, had tijdens de avond de mogelijkheid gekregen om op te treden.

Drill muziek heeft vaak een negatief imago. Siggi wil met dit HomeGrown-evenement laten zien ook Drill rappers van elkaars muziek kunnen genieten.

Dit is zeker gelukt! Tijdens deze succesvolle avond is ook de winnaar van de Open Mic Battle bekendgemaakt: Mardo4K!

De foto’s zijn te vinden op onze Flickr!

 

zondag 1 maart | Mekki presents: Rap N Roer (13+)

Drie rondes, 5 deelnemers en uiteindelijk 1 winnaar! 

De jury, Youssef (Youstoub) & Ouassima van FunX en Shafique Roman, bepaalde de winnaar van de Rap N Roer Talent Battle!

Het kiezen van een winnaar was een moeilijke keuze, maar uiteindelijk heeft HSG de hoofdprijs t.w.v. €1500,- meegenomen naar huis.

De foto’s kun je hier vinden.

 

BARTALK #18: Death and The Afterlife

BARTALK is een interdisciplinaire serie van storytelling en optredens die plaatsvinden in verschillende cafés in Den Haag. Elk evenement bestaat uit vier optredens van een kwartier over diverse onderwerpen binnen een thema. Alles is mogelijk zolang er geen powerpoint presentatie wordt gebruikt en de presentatie binnen het thema van het evenement valt.

Het thema van deze editie was de dood en het leven na de dood. Dit is vaak een moeilijk onderwerp, en de huidige generatie ervaart een complexiteit door technologie, tradities, beleid die voortdurend verandert, onbegrip tussen verschillende culturen enzovoorts. In deze editie van BARTALK stelden we onszelf de volgende vragen: Hoe rouwen wij om degenen die zijn overleden? Hoe kunnen we omgaan met mensen die om het leven zijn gekomen door geweld? Wat gebeurt er met onze lichaam en data als we overleden zijn? Hoe bereiden we ons voor op de dood in een digitaal tijdperk?

De foto's van BARTALK #18 kun je hier vinden.

BARTALK #18: Death and The Afterlife

BARTALK is een interdisciplinaire serie van storytelling en optredens die plaatsvinden in verschillende cafés in Den Haag. Elk evenement bestaat uit vier optredens van een kwartier over diverse onderwerpen binnen een thema. Alles is mogelijk zolang er geen powerpoint presentatie wordt gebruikt en de presentatie binnen het thema van het evenement valt.

Het thema van deze editie was de dood en het leven na de dood. Dit is vaak een moeilijk onderwerp, en de huidige generatie ervaart een complexiteit door technologie, tradities, beleid die voortdurend verandert, onbegrip tussen verschillende culturen enzovoorts. In deze editie van BARTALK stelden we onszelf de volgende vragen: Hoe rouwen wij om degenen die zijn overleden? Hoe kunnen we omgaan met mensen die om het leven zijn gekomen door geweld? Wat gebeurt er met onze lichaam en data als we overleden zijn? Hoe bereiden we ons voor op de dood in een digitaal tijdperk?

De foto's van BARTALK #18 kun je hier vinden.

BARTALK #18: Death and The Afterlife
Anushthan

Op 6 oktober 2019 voerde Artist in Residence Fazle voor het eerst zijn dekoloniserend ritueel Anushthan op. Een indringende ervaring voor bezoekers, die afgesloten werd met een nagesprek over het rutieel.

Op zondag 16 februari 2020 voerde Fazle het ritueel nogmaals op, in Korzo. 

In oktober van 2020 zal Fazle zijn eindpresentatie geven van het Homegrown traject. Verdere details worden binnekort bekend.

De trailer geeft een impressie van het ritueel. 

Anushthan

Op 6 oktober 2019 voerde Artist in Residence Fazle voor het eerst zijn dekoloniserend ritueel Anushthan op. Een indringende ervaring voor bezoekers, die afgesloten werd met een nagesprek over het rutieel.

Op zondag 16 februari 2020 voerde Fazle het ritueel nogmaals op, in Korzo. 

In oktober van 2020 zal Fazle zijn eindpresentatie geven van het Homegrown traject. Verdere details worden binnekort bekend.

De trailer geeft een impressie van het ritueel. 

Kunst kan genezen, laat Anushthan zien  

Kunst kan genezen, laat Anushthan zien  

Door: Hizir Cengiz

Aan de muur bij ons thuis hangt geen kunst. Wel groeide er tot voor kort, zoals bij meer huizen in de Schilderswijk, schimmel aan het plafond en op de binnenmuren van onze  kamers: grote, donkere vlekken. 

Aan huiskamers kun je zien wie in het huis woont: een eenzame man, een groot gezin, een gebroken gezin, een kunstenaar. En het soort huizen reflecteert de ziel van een wijk. Bij ons in de buurt lijken de huizen opeengestapeld en aan elkaar geplakt, slecht onderhouden, uitgeleefd. Wat je dus ook kunt zeggen voor de hele de wijk.

Van huis uit is mij geen interesse voor kunst bijgebracht. Terwijl kunstinstellingen op een steenworp afstand liggen. Met vrienden luisterden we naar teksten van rappers en keken we naar wat kunst op straat.  

Zo zijn er meerdere straten vernoemd naar kunstschilders en hangt er boven de straatnaambordjes een portret of een werk van de schilder. Hier en daar is een stukje gevel bespoten met graffiti, of er hangt een groot mozaïekwerk. ‘Wereldkunst’ staat er bij. En op de hoek van de Wellingtonstraat hangt een levensgroot, rood autootje aan een muur, waarvan ’s avonds de verlichting aangaat. 

Langzaamaan heb ik zelf de waarde van kunst ontdekt. Vooral die van literatuur. Dat je soms jezelf herkent in boeken, dat ze je een schuilplaats bieden, een ontsnapping aan het bestaan – dat in de kern eenvoudig is, maar waarvan wij zelf een moeizame klus maken.

En van Fazle Shairmahomed leerde ik onlangs dat kunst ook kan genezen.

Fazle is danser en een van de vijf Artists in Residence. Binnen het project Homegrown van theater De Vaillant leren de artiesten eigen theaterprogramma’s te maken. Twee jaar lang worden de artiesten begeleid, met financiële steun en een coach. Het is een duwtje in de rug. Want De Vaillant wil voor hen een springplank zijn naar (nog) meer bekendheid.

Een van de programma’s die Fazle onlangs maakte – samen met Farah Rahman – is Anushthan, een dekoloniserend ritueel. Hij voerde het uit in de grote zaal van De Vaillant. Zijn mededanser was Devika Chotoe.

De voorstelling is door hen gemaakt, zoals de foldertekst luidt, ‘in naam van onze voorouders die contractarbeid en het kolonialisme hebben overleefd en in opstand kwamen tegen de uitbuiting, onderdrukking en dehumanisering’. De genezing is broodnodig, volgens de makers. ‘De mechanismen en effecten uit het koloniale verleden zijn nog steeds voelbaar’, zeggen de makers. Anushthan was ‘een gezamenlijk moment om healing tot stand te brengen’.

De dansvoorstelling begint met Devika die henna klaarmaakt op haar altaar, wat onderdeel blijkt te zijn van een ritueel. Daarna loopt ze rond met de henna in een glazen schaal en smeert ze het bij sommige leden uit het publiek in hun handpalm.

Omringd door het publiek maakt Fazle schokkende bewegingen met zijn hele lichaam. De demonen, de pijn, het verleden hebben zich genesteld in zijn lichaam. Zijn geest en lichaam zijn duidelijk niet in harmonie met elkaar. Devika trekt hem omhoog, brengt hem tot rust. Ze toont de kracht van de vrouw.

Aan het eind van de voorstelling raakt Devika vanachter haar altaar in ontroering, terwijl zij naar Fazle kijkt. Eindelijk kan hij als een mens bewegen. Hij wervelt rond. Hij draagt een zwarte rok. Het doet me denken aan een derwisj, een ronddansende soefigeestelijke. Een derwisj wervelt rond om zich met zijn gedachten los te trekken van de wereld. Dat helpt hem dichter bij God te komen. Fazle lijkt zich ook van iets los te trekken. Misschien wel van de last die zijn voorouders droegen, waarvan de littekens ook bij hem nog voelbaar zijn.

Minutenlang wervelt Fazle rond. Steeds sneller. Nog vlugger. Zijn hart klopt in zijn keel. An3, artiestennaam van Andrie van de Kuit, maakt live elektronische muziek. We horen een groep paarden die voorbij stampt, de donder, niet ver weg.

De voorstelling is hypnotiserend, je blijft kijken, het raakt je. Andere bezoekers ervaren het ook zo, vertellen ze me na afloop. 

Dekolonisatie is een voor mij ondoorgrondelijk en – gezien mijn leeftijd en achtergrond – niet meteen herkenbaar verhaal. Ik weet er weinig van. Dat ik toch geraakt wordt, zegt veel over de kracht van kunst en van de makers. Maar het is niet het verhaal achter de voorstelling of het stuk an sich dat me ontroert. Het is vooral de urgentie die Fazle uitstraalt, de drang die hij voelt om zichzelf te genezen, om het verhaal van dekolonisatie te vertellen, die me bij de keel grijpt.

Kunst kan genezen, laat Anushthan zien  

Kunst kan genezen, laat Anushthan zien  

Door: Hizir Cengiz

Aan de muur bij ons thuis hangt geen kunst. Wel groeide er tot voor kort, zoals bij meer huizen in de Schilderswijk, schimmel aan het plafond en op de binnenmuren van onze  kamers: grote, donkere vlekken. 

Aan huiskamers kun je zien wie in het huis woont: een eenzame man, een groot gezin, een gebroken gezin, een kunstenaar. En het soort huizen reflecteert de ziel van een wijk. Bij ons in de buurt lijken de huizen opeengestapeld en aan elkaar geplakt, slecht onderhouden, uitgeleefd. Wat je dus ook kunt zeggen voor de hele de wijk.

Van huis uit is mij geen interesse voor kunst bijgebracht. Terwijl kunstinstellingen op een steenworp afstand liggen. Met vrienden luisterden we naar teksten van rappers en keken we naar wat kunst op straat.  

Zo zijn er meerdere straten vernoemd naar kunstschilders en hangt er boven de straatnaambordjes een portret of een werk van de schilder. Hier en daar is een stukje gevel bespoten met graffiti, of er hangt een groot mozaïekwerk. ‘Wereldkunst’ staat er bij. En op de hoek van de Wellingtonstraat hangt een levensgroot, rood autootje aan een muur, waarvan ’s avonds de verlichting aangaat. 

Langzaamaan heb ik zelf de waarde van kunst ontdekt. Vooral die van literatuur. Dat je soms jezelf herkent in boeken, dat ze je een schuilplaats bieden, een ontsnapping aan het bestaan – dat in de kern eenvoudig is, maar waarvan wij zelf een moeizame klus maken.

En van Fazle Shairmahomed leerde ik onlangs dat kunst ook kan genezen.

Fazle is danser en een van de vijf Artists in Residence. Binnen het project Homegrown van theater De Vaillant leren de artiesten eigen theaterprogramma’s te maken. Twee jaar lang worden de artiesten begeleid, met financiële steun en een coach. Het is een duwtje in de rug. Want De Vaillant wil voor hen een springplank zijn naar (nog) meer bekendheid.

Een van de programma’s die Fazle onlangs maakte – samen met Farah Rahman – is Anushthan, een dekoloniserend ritueel. Hij voerde het uit in de grote zaal van De Vaillant. Zijn mededanser was Devika Chotoe.

De voorstelling is door hen gemaakt, zoals de foldertekst luidt, ‘in naam van onze voorouders die contractarbeid en het kolonialisme hebben overleefd en in opstand kwamen tegen de uitbuiting, onderdrukking en dehumanisering’. De genezing is broodnodig, volgens de makers. ‘De mechanismen en effecten uit het koloniale verleden zijn nog steeds voelbaar’, zeggen de makers. Anushthan was ‘een gezamenlijk moment om healing tot stand te brengen’.

De dansvoorstelling begint met Devika die henna klaarmaakt op haar altaar, wat onderdeel blijkt te zijn van een ritueel. Daarna loopt ze rond met de henna in een glazen schaal en smeert ze het bij sommige leden uit het publiek in hun handpalm.

Omringd door het publiek maakt Fazle schokkende bewegingen met zijn hele lichaam. De demonen, de pijn, het verleden hebben zich genesteld in zijn lichaam. Zijn geest en lichaam zijn duidelijk niet in harmonie met elkaar. Devika trekt hem omhoog, brengt hem tot rust. Ze toont de kracht van de vrouw.

Aan het eind van de voorstelling raakt Devika vanachter haar altaar in ontroering, terwijl zij naar Fazle kijkt. Eindelijk kan hij als een mens bewegen. Hij wervelt rond. Hij draagt een zwarte rok. Het doet me denken aan een derwisj, een ronddansende soefigeestelijke. Een derwisj wervelt rond om zich met zijn gedachten los te trekken van de wereld. Dat helpt hem dichter bij God te komen. Fazle lijkt zich ook van iets los te trekken. Misschien wel van de last die zijn voorouders droegen, waarvan de littekens ook bij hem nog voelbaar zijn.

Minutenlang wervelt Fazle rond. Steeds sneller. Nog vlugger. Zijn hart klopt in zijn keel. An3, artiestennaam van Andrie van de Kuit, maakt live elektronische muziek. We horen een groep paarden die voorbij stampt, de donder, niet ver weg.

De voorstelling is hypnotiserend, je blijft kijken, het raakt je. Andere bezoekers ervaren het ook zo, vertellen ze me na afloop. 

Dekolonisatie is een voor mij ondoorgrondelijk en – gezien mijn leeftijd en achtergrond – niet meteen herkenbaar verhaal. Ik weet er weinig van. Dat ik toch geraakt wordt, zegt veel over de kracht van kunst en van de makers. Maar het is niet het verhaal achter de voorstelling of het stuk an sich dat me ontroert. Het is vooral de urgentie die Fazle uitstraalt, de drang die hij voelt om zichzelf te genezen, om het verhaal van dekolonisatie te vertellen, die me bij de keel grijpt.

Kunst kan genezen, laat Anushthan zien  
Vijf artiesten zullen zichzelf overvleugelen en de wijk verrijken

Vijf artiesten zullen zichzelf overvleugelen en de wijk verrijken

Door: Hizir Cengiz

Na lange tijd was ik onlangs weer in theater De Vaillant, op loopafstand van het flatje waar ik woon. De eerste keer dat ik er kwam, was tijdens een benefietavond. Ik stond op het podium met een monoloog van zes minuten. Een paar weken eerder waren tijdens rellen de ramen vernield en de vleugel omgekieperd. De Vaillant werd een ruïne. De wijk smeekte om rust. Jonge moskeegangers van de As-Soennah gingen ‘s avonds in gele hesjes de straat op om de kalmte en het respect voor de wijk terug te brengen. Omwonenden stonden hand in hand voor het theater. Een oorlogsgebied, noemde directeur Harrie van de Louw het.

Met de benefietavond, Geef De Vaillant Vleugels, werd een mager bedrag, zo’n duizend euro, opgehaald. Joris Wijsmuller, destijds wethouder in Den Haag, verdubbelde het bedrag. En uit heel Nederland werd het theater benaderd. Men wilde op verschillende manieren het theater helpen weer de oude te worden.

De Vaillant is een van de buitenbeentjes van de Schilderswijk, zo tussen de kapperszaken, Marokkaanse en Turkse bakkerijen, de moskeeën, uitgeleefde flats. Net zoals bijvoorbeeld het ‘Joods hofje’, dat al meer dan een eeuw in de wijk staat.

Met een nieuw project, Homegrown, geeft De Vaillant sinds een paar maanden haarzelf weg aan vijf jonge kunstenaars, zogenoemde ‘Artists in Residence’. Hun namen: Siggi (rapper), Mekki (rapper), Ahmet Gür (violist en producent), Fazle (danser) en Collinsz Allday (entertainer). Nu nog onbekend, maar straks zijn zij ‘allemaal wereldberoemd in Den Haag, Nederland en de rest van de wereld’, zoals het affiche luidt.

Een korte voorstelronde: Ahmet is oprichter van ‘Muziekcentrum 1001 Nachten’, waarmee hij onder andere kinderen uit de Schilderswijk en Transvaal de mogelijkheid biedt om instrumenten te bespelen die voornamelijk bespeeld worden in gezinnen die het wél breed hebben. Collinsz Allday wil graag ‘entertainen’. Al een aantal keer heeft hij ‘Voetjes vd Vloer’ in onder andere De Vaillant georganiseerd, waarbij naast gevestigde artiesten ook beginnende artiesten in de line-up staan. Eind oktober gaat Collinsz Allday naar Lloret de Mar voor een nieuwe editie.

Mekki begeleidde onlangs drie jongeren bij het maken van een rap. De Schilderswijk werd hierin in al haar geuren en kleuren beschreven. Zo werd er gerapt over misogynie en het beeld van drugscriminaliteit, dat veelal door rappers wordt geromantiseerd, werd ontkracht. Siggi werkt aan een autobiografie. En Fazle danst: het is levendige poëzie met ledematen. Ik moet nog landen in het theater, zegt Fazle. Het nog meer zijn thuis maken.

Alle vijf de Artists hebben dromen groter dan de wijk, groter dan De Vaillant, groter dan zijzelf.

Het zijn net koningen, zegt Van de Louw. De Vaillant heeft hen gekroond: de artiesten krijgen alle vrijheid en faciliteiten. Maar, het zijn wel vier koningen en een koningin die allen dromen over een groot imperium. En zoals het ernaar uitziet, zullen zij minstens zichzelf overvleugelen en de wijk verrijken.

Dit is mijn eerste stuk in een reeks korte artikelen waarin ik verslag zal doen van Homegrown.

Vijf artiesten zullen zichzelf overvleugelen en de wijk verrijken
Vijf artiesten zullen zichzelf overvleugelen en de wijk verrijken

Vijf artiesten zullen zichzelf overvleugelen en de wijk verrijken

Door: Hizir Cengiz

Na lange tijd was ik onlangs weer in theater De Vaillant, op loopafstand van het flatje waar ik woon. De eerste keer dat ik er kwam, was tijdens een benefietavond. Ik stond op het podium met een monoloog van zes minuten. Een paar weken eerder waren tijdens rellen de ramen vernield en de vleugel omgekieperd. De Vaillant werd een ruïne. De wijk smeekte om rust. Jonge moskeegangers van de As-Soennah gingen ‘s avonds in gele hesjes de straat op om de kalmte en het respect voor de wijk terug te brengen. Omwonenden stonden hand in hand voor het theater. Een oorlogsgebied, noemde directeur Harrie van de Louw het.

Met de benefietavond, Geef De Vaillant Vleugels, werd een mager bedrag, zo’n duizend euro, opgehaald. Joris Wijsmuller, destijds wethouder in Den Haag, verdubbelde het bedrag. En uit heel Nederland werd het theater benaderd. Men wilde op verschillende manieren het theater helpen weer de oude te worden.

De Vaillant is een van de buitenbeentjes van de Schilderswijk, zo tussen de kapperszaken, Marokkaanse en Turkse bakkerijen, de moskeeën, uitgeleefde flats. Net zoals bijvoorbeeld het ‘Joods hofje’, dat al meer dan een eeuw in de wijk staat.

Met een nieuw project, Homegrown, geeft De Vaillant sinds een paar maanden haarzelf weg aan vijf jonge kunstenaars, zogenoemde ‘Artists in Residence’. Hun namen: Siggi (rapper), Mekki (rapper), Ahmet Gür (violist en producent), Fazle (danser) en Collinsz Allday (entertainer). Nu nog onbekend, maar straks zijn zij ‘allemaal wereldberoemd in Den Haag, Nederland en de rest van de wereld’, zoals het affiche luidt.

Een korte voorstelronde: Ahmet is oprichter van ‘Muziekcentrum 1001 Nachten’, waarmee hij onder andere kinderen uit de Schilderswijk en Transvaal de mogelijkheid biedt om instrumenten te bespelen die voornamelijk bespeeld worden in gezinnen die het wél breed hebben. Collinsz Allday wil graag ‘entertainen’. Al een aantal keer heeft hij ‘Voetjes vd Vloer’ in onder andere De Vaillant georganiseerd, waarbij naast gevestigde artiesten ook beginnende artiesten in de line-up staan. Eind oktober gaat Collinsz Allday naar Lloret de Mar voor een nieuwe editie.

Mekki begeleidde onlangs drie jongeren bij het maken van een rap. De Schilderswijk werd hierin in al haar geuren en kleuren beschreven. Zo werd er gerapt over misogynie en het beeld van drugscriminaliteit, dat veelal door rappers wordt geromantiseerd, werd ontkracht. Siggi werkt aan een autobiografie. En Fazle danst: het is levendige poëzie met ledematen. Ik moet nog landen in het theater, zegt Fazle. Het nog meer zijn thuis maken.

Alle vijf de Artists hebben dromen groter dan de wijk, groter dan De Vaillant, groter dan zijzelf.

Het zijn net koningen, zegt Van de Louw. De Vaillant heeft hen gekroond: de artiesten krijgen alle vrijheid en faciliteiten. Maar, het zijn wel vier koningen en een koningin die allen dromen over een groot imperium. En zoals het ernaar uitziet, zullen zij minstens zichzelf overvleugelen en de wijk verrijken.

Dit is mijn eerste stuk in een reeks korte artikelen waarin ik verslag zal doen van Homegrown.

Turkish Delight

1001 Records & Productions organiseert een concert met jonge opkomende muzikanten. Deze talenten komen vanuit Turkije nu de wijken in. Na weken in de studio zullen de muzikanten het publiek de kersverse tracks als eerste ten gehore brengen.

Op zondag 27 oktober konden bezoekers in theater De Vaillant genieten van Turkse pop, traditionele muziek en klassieke muziek. 

Ararat ensemble

Aktaş Erdoğan is een componist met Turkse, Armeense en Koerdische roots. Hij speelt traditionele instrumenten zoals de ney, de doedoek en de oed. Tijdens zijn studie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag won hij de prijs voor de Beste Nederlandse Gitarist. Hij was ook de winnaar tijdens het Klassieke Gitaar Festival in Istanbul. Aktaş zal spelen op de coedoek, de kaval en de oed met de muzikanten Mutlu Kızılgedik op de saz, Boris Oud op de contrabas en Ata Güner op de percussi.

Bekijk hiernaast een filmpje van het optreden van Ararat tijdens Turkish Delight in De Vaillant.

Serenad & Sonat

Het duo Serenad en Sonat zijn broer en zus.  Ze komen uit een muzikaal gezin waarbij beide ouders doceren aan het conservatorium in Eskişehir. Sonat studeert klassiek contrabas aan het staats conservatorium in Ankara. Hij reist speciaal naar De Vaillant toe om samen met zijn zus verschillende bekende en eigen werken ten gehore te brengen.

Mâh ensemble

Traditionele en hedendaagse modale muziek uit Turkije, gebracht door drie getalenteerde jongedames afkomstig uit Turkije en Iran. De prachtige zang van Duygu Alkan wordt begeleid door Emine Bostancı op de klassieke kemençe en Andriana Achitzanova op de Tar, een traditioneel Perzisch instrument.

Turkish Delight

1001 Records & Productions organiseert een concert met jonge opkomende muzikanten. Deze talenten komen vanuit Turkije nu de wijken in. Na weken in de studio zullen de muzikanten het publiek de kersverse tracks als eerste ten gehore brengen.

Op zondag 27 oktober konden bezoekers in theater De Vaillant genieten van Turkse pop, traditionele muziek en klassieke muziek. 

Ararat ensemble

Aktaş Erdoğan is een componist met Turkse, Armeense en Koerdische roots. Hij speelt traditionele instrumenten zoals de ney, de doedoek en de oed. Tijdens zijn studie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag won hij de prijs voor de Beste Nederlandse Gitarist. Hij was ook de winnaar tijdens het Klassieke Gitaar Festival in Istanbul. Aktaş zal spelen op de coedoek, de kaval en de oed met de muzikanten Mutlu Kızılgedik op de saz, Boris Oud op de contrabas en Ata Güner op de percussi.

Bekijk hiernaast een filmpje van het optreden van Ararat tijdens Turkish Delight in De Vaillant.

Serenad & Sonat

Het duo Serenad en Sonat zijn broer en zus.  Ze komen uit een muzikaal gezin waarbij beide ouders doceren aan het conservatorium in Eskişehir. Sonat studeert klassiek contrabas aan het staats conservatorium in Ankara. Hij reist speciaal naar De Vaillant toe om samen met zijn zus verschillende bekende en eigen werken ten gehore te brengen.

Mâh ensemble

Traditionele en hedendaagse modale muziek uit Turkije, gebracht door drie getalenteerde jongedames afkomstig uit Turkije en Iran. De prachtige zang van Duygu Alkan wordt begeleid door Emine Bostancı op de klassieke kemençe en Andriana Achitzanova op de Tar, een traditioneel Perzisch instrument.

Voetjes v/d Vloer - Spain Edition

Bekijk de foto's en filmpjes Voertjes v/d Vloer in Lloret op onze flickr pagina.

Heb je zelf nog filmpjes en foto's die je met ons wil delen? Stuur ze dan naar: communicatie@devaillant.nl

Zon, zee en strand: bereid je voor op Voetjes v/d Vloer Spain Edition! Op woensdag 23 oktober vanaf 14:00 vindt Voetjes v/d Vloer plaats in Sanddance Pool Club, Lloret de Mar SPANJE!

Bekijk optredens terwijl je geniet van het grote zwembad tegenover het hoofdpodium.

Artiesten:

Famodis, Chavante, Team Magic, Amidontje, Niffo’s, AJ Brocode, Rovie, Murv, HSG, L.A. Santana, Lucy, Rumeena

Dj’s

Mitchellito, S’one, Jayh Martina, JP, Odii & Gamo B2B, Django Beats, Lyshhon, Ryanbeatss, Oscar, Issa, DaveSilvano, SBA3, Lister

Officiële aftermovie trailer | Aftermovie

 

Voetjes v/d Vloer - Spain Edition

Bekijk de foto's en filmpjes Voertjes v/d Vloer in Lloret op onze flickr pagina.

Heb je zelf nog filmpjes en foto's die je met ons wil delen? Stuur ze dan naar: communicatie@devaillant.nl

Zon, zee en strand: bereid je voor op Voetjes v/d Vloer Spain Edition! Op woensdag 23 oktober vanaf 14:00 vindt Voetjes v/d Vloer plaats in Sanddance Pool Club, Lloret de Mar SPANJE!

Bekijk optredens terwijl je geniet van het grote zwembad tegenover het hoofdpodium.

Artiesten:

Famodis, Chavante, Team Magic, Amidontje, Niffo’s, AJ Brocode, Rovie, Murv, HSG, L.A. Santana, Lucy, Rumeena

Dj’s

Mitchellito, S’one, Jayh Martina, JP, Odii & Gamo B2B, Django Beats, Lyshhon, Ryanbeatss, Oscar, Issa, DaveSilvano, SBA3, Lister

Officiële aftermovie trailer | Aftermovie

 

Collinsz Allday

Multitalent Collins danst, rapt en host op het podium. Achter de schermen organiseert hij feest na feest. Zelfs internationaal. “Mensen laten genieten, dat is het beste gevoel dat er is.” 

Instagram: @collinsz.allday | Snapchat: collinszbabyy

Collinsz Allday

Multitalent Collins danst, rapt en host op het podium. Achter de schermen organiseert hij feest na feest. Zelfs internationaal. “Mensen laten genieten, dat is het beste gevoel dat er is.” 

Instagram: @collinsz.allday | Snapchat: collinszbabyy

Collinsz Allday
Coach F / Siggi

Siggi Florentina (CoachF), rapcoach, woordkunstenaar en ondernemer is een artiest uit Den Haag, die oorspronkelijk uit Curaçao komt. Dit is ook terug te horen in haar muziek. Ze is op jonge leeftijd met rap begonnen en heeft hier haar werk van gemaakt. Wat begon als een maatschappelijk project is inmiddels uitgegroeid tot haar eigen rap school GoHard waarmee ze creatieve en leerzame raplessen geeft aan jong en oud. Ze schrijft haar teksten zelf en coördineert haar eigen projecten. Haar muziek wordt beschreven als motivatie muziek en is geschikt voor alle leeftijden. Met haar sound en teksten wil ze anderen motiveren om hard te gaan en in zichzelf te geloven. 

CoachF heeft op meerdere festivals gestaan in Den Haag en omgeving en heeft ook meerdere malen als voorprogramma gestaan voor verschillende bekende namen zoals Josylvio, Lijpe, Kempi, Mula B, IamAisha, Jayh en meer. 

Haar passie voor muziek zet ze op een creatieve manier in om haar doelen te bereiken. Siggi is een coach met veel streetwise ervaring. Door middel van rap maakt ze contact met haar doelgroep. Hierbij zet ze in op talentenontwikkeling van de jeugd en stimuleert ze de betrokkenheid van jongeren in de samenleving. Als ervaringsdeskundige zet ze haar ervaring op een positieve manier in om jongeren te bereiken en te ondersteunen bij hun participatie in de maatschappij. ‘Mijn muziek heeft misschien geen groot bereik, maar ik bereik een hoop met mijn muziek’ Quote Siggi. 

Siggi wil leven van haar talent. Een eigen boek is het doel, en muziek blijven maken. Liefst in Nederland en Curaçao. “Mijn ambitie is om als kunstenaar financieel sterk te staan voor mezelf en mijn naasten te kunnen helpen waar nodig” 

Coach F / Siggi
Coach F / Siggi

Siggi Florentina (CoachF), rapcoach, woordkunstenaar en ondernemer is een artiest uit Den Haag, die oorspronkelijk uit Curaçao komt. Dit is ook terug te horen in haar muziek. Ze is op jonge leeftijd met rap begonnen en heeft hier haar werk van gemaakt. Wat begon als een maatschappelijk project is inmiddels uitgegroeid tot haar eigen rap school GoHard waarmee ze creatieve en leerzame raplessen geeft aan jong en oud. Ze schrijft haar teksten zelf en coördineert haar eigen projecten. Haar muziek wordt beschreven als motivatie muziek en is geschikt voor alle leeftijden. Met haar sound en teksten wil ze anderen motiveren om hard te gaan en in zichzelf te geloven. 

CoachF heeft op meerdere festivals gestaan in Den Haag en omgeving en heeft ook meerdere malen als voorprogramma gestaan voor verschillende bekende namen zoals Josylvio, Lijpe, Kempi, Mula B, IamAisha, Jayh en meer. 

Haar passie voor muziek zet ze op een creatieve manier in om haar doelen te bereiken. Siggi is een coach met veel streetwise ervaring. Door middel van rap maakt ze contact met haar doelgroep. Hierbij zet ze in op talentenontwikkeling van de jeugd en stimuleert ze de betrokkenheid van jongeren in de samenleving. Als ervaringsdeskundige zet ze haar ervaring op een positieve manier in om jongeren te bereiken en te ondersteunen bij hun participatie in de maatschappij. ‘Mijn muziek heeft misschien geen groot bereik, maar ik bereik een hoop met mijn muziek’ Quote Siggi. 

Siggi wil leven van haar talent. Een eigen boek is het doel, en muziek blijven maken. Liefst in Nederland en Curaçao. “Mijn ambitie is om als kunstenaar financieel sterk te staan voor mezelf en mijn naasten te kunnen helpen waar nodig” 

Ahmet Gür

Ahmet is violist en cultureel ondernemer in hart en nieren. Zijn doel is groeien: persoonlijk en met zijn eigen muziekschool, maar ook internationaal. “Ik wil bekende mensen betrekken bij mijn projecten zodat zij ambassadeur kunnen zijn voor mijn droom” 
 

Ahmet Gür

Ahmet is violist en cultureel ondernemer in hart en nieren. Zijn doel is groeien: persoonlijk en met zijn eigen muziekschool, maar ook internationaal. “Ik wil bekende mensen betrekken bij mijn projecten zodat zij ambassadeur kunnen zijn voor mijn droom” 
 

Ahmet Gür
Mekki Abdel

Mekki ziet rappen als zijn passie. In het verleden keek hij altijd naar rap battles op het internet, dit was zijn inspiratie om zelf te beginnen met rappen. Hij beschrijft zichzelf als een gelukkig persoon, maar hij vindt ook dat hij nog een heel eind moet komen om zijn dromen waar te kunnen maken.

Mekki staat namelijk graag op het podium. Als host, als muzikant of als acteur. Hij wil het allemaal en hij is er goed in. “Ik hoop ooit een album te maken en ik hoop ooit in een film te spelen. Ik wil de showbizz in!”

Mekki Abdel
Mekki Abdel

Mekki ziet rappen als zijn passie. In het verleden keek hij altijd naar rap battles op het internet, dit was zijn inspiratie om zelf te beginnen met rappen. Hij beschrijft zichzelf als een gelukkig persoon, maar hij vindt ook dat hij nog een heel eind moet komen om zijn dromen waar te kunnen maken.

Mekki staat namelijk graag op het podium. Als host, als muzikant of als acteur. Hij wil het allemaal en hij is er goed in. “Ik hoop ooit een album te maken en ik hoop ooit in een film te spelen. Ik wil de showbizz in!”

Fazle Shairmahomed

Fazle is performance artist, danser en cultureel antropoloog. Hij maakt dekoloniserende rituelen. “Met mijn kunst en dans hoop ik mensen dichten bij elkaar te brengen door het gesprek aan te gaan over de koloniale geschiedenis die ons allemaal nog steeds vormt”

Fazle Shairmahomed

Fazle is performance artist, danser en cultureel antropoloog. Hij maakt dekoloniserende rituelen. “Met mijn kunst en dans hoop ik mensen dichten bij elkaar te brengen door het gesprek aan te gaan over de koloniale geschiedenis die ons allemaal nog steeds vormt”

Fazle Shairmahomed
Hizir Cengiz

Hizir is een jonge schrijver en een ongekend natuurtalent. Op zijn 18e won hij de Jan Paul Bresserprijs voor zijn essay De wereld is een bak vol modder, over opgroeien in de Schilderswijk. Hij schrijft columns en werkt aan zijn eerste roman. 


Voor HomeGrown is Hizir beschouwer van het residence programma en verwoord hij wat hij ziet.

Hizir Cengiz
Hizir Cengiz

Hizir is een jonge schrijver en een ongekend natuurtalent. Op zijn 18e won hij de Jan Paul Bresserprijs voor zijn essay De wereld is een bak vol modder, over opgroeien in de Schilderswijk. Hij schrijft columns en werkt aan zijn eerste roman. 


Voor HomeGrown is Hizir beschouwer van het residence programma en verwoord hij wat hij ziet.